Arkade Nieuws

Laat levensbeschouwing leven met de dialoogkoffer

Door Lizzy Wijnen, Onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing

Voor een zintuigenprikkelende les over levensbeschouwing en wereldreligies

Eindelijk is hij er! Samen met VOS/ABB hebben wij de dialoogkoffer samengesteld voor het primair onderwijs. In deze koffer zitten meer dan vijftig boeken, voorwerpen en afbeeldingen uit de verschillende grote religies en levensbeschouwingen. Bij elk voorwerp zit beknopte informatie met dialoogvragen waarmee je in de klas het gesprek met de leerlingen kunt beginnen. Ook is in de koffer uitgebreide achtergrondinformatie over de verschillende levensbeschouwingen te vinden, handig als naslagwerk.

Het leukste aan een les met de dialoogkoffer is dat de uitgestalde voorwerpen automatisch nieuwsgierigheid en enthousiasme opwekken. Omdat de leerlingen de voorwerpen kunnen zien, voelen en ruiken zorgt de koffer voor veel persoonlijke reacties. Zo herkennen ze voorwerpen van thuis of van familieleden, bijvoorbeeld het gebedskleedje of een rozenkrans van opa of oma. Die herkenning zorgt vaak voor enthousiasme- soms willen ze direct al iets laten zien aan hun klasgenoten. Dat wat er thuis is, mag er dan dus (eindelijk) op school zijn. Dat geeft leerlingen een gevoel van (gehoord en) gerepresenteerd voelen. . .

Tijdens de les ontstaan interlevensbeschouwelijke gesprekken op natuurlijke wijze: waarom is iets belangrijk? Wat zou het kunnen betekenen? Kun je je daar iets bij voorstellen? Leerkrachten hoeven weinig voorbereidingen te treffen met de dialoogkoffer. Elk voorwerp is namelijk bestickerd en in het bijgevoegde document is makkelijk en snel de betekenis te vinden. Het is mogelijk een begeleider van Arkade te vragen om een aantal voorbeeldlessen te geven. Is jouw organisatie lid van VOS/ABB? Dan kun je de dialoogkoffer bij Arkade aanschaffen met 45 euro korting.

 

Stuur een mail naar: l.wijnen@arkade.nl

Onze mensen

Lizzy Wijnen, Onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing:

‘Ik laat mensen graag het mooie zien van de ervaringen en meningen van anderen.’