Arkade Nieuws

Filmtips uit het veld: Waarom bleef je niet voor mij?

Door Jahmilla Frank, Onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing

Vorige week was er mooi nieuws: een Nederlandse film won een Oscar! Net zo speciaal is het onderwerp van de film. Want in de documentaire Waarom bleef je niet voor mij? zien we kinderen vertellen over het verlies van hun ouder aan zelfdoding*.

Filmmaker Milou Gevers vertelde in de media dat zij de film maakte die ze zelf heeft gemist toe zij haar moeder verloor. Hoe is het als je jong bent en zo’n verlies meemaakt? De vele vragen, fasen en gevoelens die passen bij een rouwproces komen voorbij. Daarmee biedt de film een waardevol inkijkje in de kwetsbare, veerkrachtige én verdrietige wereld van een kind dat leeft met rouw, ook voor onderwijsprofessionals. Bekijk de documentaire gratis online via 2Doc.

Captain Fantastic
Voor wie dit onderwerp smaakt naar meer: ook de film Captain Fantastic (2016) gaat over een afscheid van een moeder na zelfdoding. Een eigenzinnige familie leeft afgezonderd in de bossen waar de zes kinderen thuisonderwijs volgen. Als hen het nieuws bereikt dat moeder – die in een kliniek verbleef vanwege psychische klachten – zichzelf heeft gedood, reist het gezin de bewoonde wereld in om op hun eigen manier afscheid te nemen. Op prikkelende, geestige én ontroerende wijze bevraagt de film hoe een betekenisvol afscheid er uit ziet en hoe wij ons verhouden tot tradities, normen en elkaar. De slotscéne is een prachtvoorbeeld van een afscheid dat recht doet aan het leven van de dode en van haar man en kinderen.

 

*Arkade kiest bewust voor het woord zelfdoding in plaats van zelfmoord omdat het feitelijker weergeeft wat er daadwerkelijk is gebeurd: iemand heeft zichzelf gedood. Daarnaast geeft het woord moord uitdrukking aan een misdaad en dat is in dit geval onjuist en kan pijnlijk zijn voor de nabestaanden. Wil je meer weten over hoe Arkade omgaat met dood? Op deze pagina lees je hoe Arkade scholen hierin begeleidt.

Onze mensen

Jahmilla Frank, Onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing:

‘Ik maak graag mogelijk dat zowel leerlingen als leerkrachten elkaar écht ontmoeten’