Arkade Nieuws

DKC de IJsbreker ontdekt de leskist ‘Licht’

Door Rosa van Bottenburg, Onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing

Voor DKC de IJsbreker in Amsterdam is levensbeschouwing een belangrijk onderdeel van het curriculum voor hun leerlingen. Ze besteden aandacht aan de wereldgodsdiensten door het gebruik van de leskisten van Arkade. Afgelopen maand haalden ze voor het eerst de leskist ‘Licht’ in huis; een kist vol met verhalen, voorwerpen, symbolen, boeken en informatie over de betekenis van licht in verschillende levensbeschouwingen.

Adjunct Directeur Shirley Nauta vertelt: “Onze leerlingen leerden dat in de Islam Allah het licht is in het leven van moslims, dat voor Boeddhisten op zoek gaan naar verlichting het belangrijkste is en er elk jaar bijzondere lichtjes worden gemaakt en aangestoken voor het Hindoeïstische lichtfeest Divali. Binnen het Jodendom speelt licht ook een belangrijke rol. We weten nu waarom een Chanoekia acht armen heeft en vergeleken Loi Krathong met Sint Maarten en Divali via een venndiagram. Het is echt een aanrader voor andere scholen.”

DKC de IJsbreker werd begeleid door een van Arkades onderwijsbegeleiders, Rosa van Bottenburg. Ze bereidde hen voor tijdens een teambijeenkomst door uitleg te geven over de kist maar ook hoe er dialoog kan ontstaan tussen leerlingen. Door het gebruik van de lichtkist leren kinderen namelijk niet alleen verschillende levensbeschouwingen kennen, maar is er ruimte voor elkaars verhalen en verwondering om interactief leren over levensbeschouwingen mogelijk te maken.

Interesse in de leskist ‘Licht’? Klik hier voor meer informatie.

Onze mensen

Rosa van Bottenburg, Onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing:

‘Oprecht contact maken met iemand die anders lijkt te zijn dan jij kan spannend aanvoelen, maar is vooral verrijkend. Kinderen zich hiervan bewust laten worden is voor mij een uitdaging.’