twitter-logo-2 facebook-art Arkade LinkedIn

Arkade-logo01

 

 jongetje  meisje1024

Stilte in de praktijk getest                   

Sttt… we gaan iets leuks doen! Dat is het motto van de Stilte Flipover, een Arkade-project voor de basisschool. De Stilte Flipover biedt 80 pasklare korte stilte- en aandachtoefeningen aan, duidelijk uitgelegd en aantrekkelijk geïllustreerd. De ontwikkelde oefeningen zijn nu getest in de praktijk op een aantal scholen. Ze blijken wonderen te doen voor de rust en de concentratie van de leerling en voor de sfeer in de klas.

Enkele reacties van leerkrachten: ‘Een rustmoment voor het werken’, ‘Na de pauze vonden wij het een verademing om een oefening te doen’, ‘Voor iets spannends geeft het rust’.

Ook kinderen hadden zeer positieve reacties: ‘Je kan er lekker van ontspannen’, Je voelde het echt in je lijf’, ‘Je wordt er rustig van’, ‘Het is goed voor de toetsen, ik kon gelijk verder met mijn werk’.

De Stilte Flipover bevat 40 oefeningen voor de Onderbouw en 40 oefeningen voor de Bovenbouw. Elke weekdag heeft zijn eigen categorie: bewegingsoefeningen, verbeeldingsoefeningen, antenneoefeningen, zintuigoefeningen en aandachtoefeningen. De oefeningen duren een paar minuten en vormen zo een kleine oase in de drukke schooldag. De oefeningen houden rekening met de religieuze of niet-religieuze achtergrond van de leerlingen en de Stilte Flipover is daarmee voor alle scholen geschikt.

Vertrouwd worden met stilte: misschien heeft de leerling er wel zijn hele leven plezier van!

Neem contact op met Melissa Bakker, m.bakker@arkade.nl, 020 614 62 62

Benieuwd naar een oefening? … 

Een strandverhaal

Tijd: 5 minuten

Locatie: klaslokaal of elders,zittend of liggend

Benodigdheden: geen

Doel: Oefenen in het aandachtig een verhaal volgen en voor jezien,verbeeldingskracht trainen, fysiek en psychisch ontspannen, tot rust komen.

Instructie:

Doe je ogen maar dicht.

Stel je voor dat je helemaal alleen vroeg in de ochtend naar het strand gaat. Er is nog niemand op het strand. Je loopt met je blote voeten door het lekker warme zand. Je voelt de zon op je gezicht en op je blote armen en handen. Je ruikt de zoute zeelucht. Je hoort het geluid van de golven die op het strand rollen en zich weer terugtrekken. Je hoort ook het gekrijs van zeevogels in de lucht. Je loopt een tijd over het strand. Dan sta je stil en draait je met je gezicht naar de zee. Je kijkt naar de zee, de wijde zee en je kijkt naar de lucht. De lucht is helemaal helder, helemaal blauw, heel ruim. Je staat te kijken en je voelt je heel ruim van binnen. Je staat daar helemaal alleen en je voelt je vrij en krachtig. Ruim, vrij en krachtig. Pauze

Na een tijdje besluit je weer terug te lopen. Terwijl je loopt, zie je opeens een mooie schelp o.i.d. liggen. Je bukt je en raapt hem op. Je neemt ‘m mee. Deze schelp herinnert je als je weer thuis bent aan je ruime, vrije en krachtige gevoel.

En nu voel je dat je weer op een stoel zit. Je zit in het lokaal Je beweegt even met je vingers en je handen. Misschien rek je je even uit en dan in je eigen tempo doe je je ogen weer open.

De rietstengel

Tijd: 3 minuten

Locatie: lokaal, gymzaal of buiten

Benodigdheden: geen

Doel: rustig worden, concentratie, evenwicht en coördinatie bevorderen.

Instructie:

Sta rechtop. Je voeten staan in dezelfde breedte als je heupen.

Voel je voeten op de grond. Stel je voor dat er wortels uit je voeten de grond in groeien... Je staat heel stevig... Nu gaat het waaien. De wind blaast zachtjes tegen je aan.

Wieg een beetje naar links en dan door het midden heen naar rechts. En weer terug.

Ga heel langzaam heen en weer...

Ga dan ook heel langzaam een paar keer naar voren en naar achteren. Dan stopt het met waaien.

Precies in het midden sta je stil...

Voel hoe dat is: precies in het midden...

In je midden ben je precies in evenwicht.