twitter-logo-2 facebook-art Arkade LinkedIn

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

 

coco 2

Filmtip: Coco

Samen kijken

Wil je met je leerlingen in gesprek over dood, rouw en verdriet, dan is het gezamenlijk kijken naar een film een goede ingang. Er zijn gelukkig veel (Nederlandse- en internationale) films die hier aandacht aan besteden. Wij lichten er nu één film uit. Op 2 november is het Allerzielen, een dag waarop binnen het katholicisme van oudsher overledenen worden herdacht. Deze film sluit hier goed bij aan. Het speelt zich af in Mexico, waar men als variant op Allerzielen de 'Día de los Muertos' ofwel 'Dag van de Doden' viert. Deze dag is een feestdag! Waar in tegenstelling tot de meeste culturen in de wereld de dood wordt gevreesd, is de dood niet per se iets om over te rouwen in Mexico. Om de dood wordt gelachen, de dood wordt gevierd en de doden worden geëerd.

Coco (Disney Pixar 2017)
In de familie van Miguel is muziek verboden . Een echte straf voor de jonge jongen wiens ultieme droom is om een musicus te worden zoals zijn idool, Cruz Ernesto. Hij is vastbesloten om zijn talent te bewijzen. Door een samenloop van omstandigheden komt hij terecht in een donderende kleurrijke plaats: het land van de doden. Daar raakt hij bevriend met Hector, een leuke jongen maar niet te vertrouwen. Samen maken ze een buitengewone reis die hun het ware verhaal achter de familie van Miguel zal onthullen...

coco3 

Gesprek

Naar aanleiding van de film kun je met de leerlingen het gesprek aangaan. Met de volgende vragen roep je al genoeg op voor een rouwgesprek: ‘wat heb je gezien? Wat vond je mooi? Wat vond je bijzonder of, wat vond je verdrietig?’

Als je kinderen laat vertellen en ruimte biedt voor hun opmerkingen en vragen, ontstaat er eigenlijk vanzelf een waardevol gesprek. Als je zelf verdrietig raakt, benoem dit dan. Verdriet mag er zijn. Als je het antwoord niet weet, geef dit dan ook aan, en vraag wie van de leerlingen er misschien een antwoord op weet?

Je kunt het gesprek uitbreiden door een herdenkingstafel in te richten in de klas, waarbij je een mooi kleed neerlegt, op een tafel  of in het midden van de kring op de grond. Je kunt er eventueel al wat opzetten: een knuffel/foto/bloemen/led kaars.

Kinderen kunnen dan zelf wat meenemen van huis, of jullie knutselen samen iets moois voor op het kleed. Als afsluiting samen aan het einde van het gesprek kun je ieder kind een lichtje laten aansteken.

  • wie wil led-waxinelichtje aansteken? Je kan nu in stilte of hardop een groet of wens doen aan een dierbare.

Verder kunnen kinderen over van alles rouwen, dat kan dus net zo goed over hun cavia of een verloren knuffel gaan als over een andere dierbare die is overleden. Houd daar rekening mee en eer die verschillen, zeker bij verschillende leeftijden.

Neem mee dat het thema van de dood bij het leven hoort, net als de seizoenen, en dat er ruimte mag zijn voor verdriet in de klas. Dit kan even oplaaien en vervolgens kunnen kinderen weer vrolijk de pauze inrennen of overgaan op een volgend onderwerp. Ook dit hoort bij de manier waarop kinderen met verdriet omgaan.