twitter-logo-2 facebook-art Arkade LinkedIn

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

 

Afbeelding
Symposium: Leraar, waar sta je voor?
een motivatie-boost voor leerkrachten en schoolleiders
 
Woensdagmiddag 18 maart 2020
Hogeschool Utrecht - Science Park Utrecht (Padualaan 97)
Het (basis)onderwijs is veel in het nieuws. Leerkrachten raken overbelast en moeten vaak lastige keuzes maken. Het gaat om prioriteiten stellen, maar ook om de vraag wat het doel van (goed) onderwijs is. Wat drijft je en hoe houd je dat vast? Hoe motiveer je jouw keuzes voor ouders, inspectie, leerlingen en collega’s? Een symposium waarin we willen inspireren, uitdagen en vooral het goede willen uitlichten dat in onderwijs gebeurt.
Het lectoraat Normatieve Professionalisering (NP) van de Hogeschool Utrecht ontwikkelt werkvormen en instrumenten om dieperliggende drijfveren en motivaties inzichtelijk in gesprek te brengen. Tijdens dit symposium presenteren we een nieuw werkvormenboek, waarin kort de relatie tussen een persoonlijke levensoriëntatie en de professionele identiteit wordt uitgelegd. En hoe je deze relatie via spel en werkvormen zowel in teamverband als alleen verder kunt uitwerken.
Programma
13.30-14.00 uur               Inloop
14.00-14.45 uur               Presentatie werkvormenboek “Leraar, waar sta je voor?”
15.00-17.00 uur               Twee inspiratierondes (keuze uit 5 inspiratie-sessies)
·         Good practice: waarderend schoolleiderschap (door BartJan Commissaris, schoolleider in Amsterdam)
·         Socratisch gesprek: Wat is goed onderwijs? (door Cok Bakker, lector normatieve professionalisering Hogeschool Utrecht)
·         Professionele motivatie, in woord en verbeeld (door Helma de Rooij, docent Teaching & Learning Network HBO Hogeschool Utrecht
·         Creatief: dieperliggende waarden in beeld brengen (Gerard Braakhuis, docent beeldende vorming Hogeschool Utrecht)
·         Teamwork: op verhaal komen (door Edwin van der Zande, docent en onderzoeker in waardenbewuste professionalisering Hogeschool Utrecht)
17.00-18.00  uur              Napraten onder het genot van hapje en drankje
Inspiratierondes
Inspiratie 1: Good practice: waarderend schoolleiderschap
BartJan Commissaris, schoolleider in Amsterdam, laat zien hoe ‘waarderend schoolleiderschap’ eruit kan zien. Door middel van actuele casussen met veel eigen inbreng ervaar je in dit uur wat je als schoolleider of als teamlid in de volgende teamvergadering kunt doen.
                              Inspiratie 2: Socratisch gesprek: Wat is goed onderwijs?  
Cok Bakker, lector normatieve professionalisering Hogeschool Utrecht, brengt je in één uur door middel van  een socratische gesprekstechniek bij verschillende perspectieven op “goed onderwijs”. Een oefening waarbij je elkaar nodig hebt om tot dieper inzicht te komen.
                              Inspiratie 3: Professionele motivatie, in woord en verbeeld
Helma de Rooij, docent Teaching & Learning Network HBO Hogeschool Utrecht, laat je vanuit verschillende perspectieven ervaren hoe jouw motivatie voor het onderwijs gevormd wordt. Het hogere doel van onderwijs zichtbaar maken is het kompas voor het ontwerpen van goed onderwijs!
                              Inspiratie 4: Creatief: dieperliggende waarden in beeld brengen
Gerard Braakhuis, docent beeldende vorming Hogeschool Utrecht, begeleid je in art-based learning. Het is een creatieve methode om via een kunstwerk een ander perspectief op je werk te krijgen. Wat zijn de dieperliggende drijfveren die zich niet altijd zo makkelijk laten vangen?
                              Inspiratie 5: Teamwork: op verhaal komen
Edwin van der Zande, docent en onderzoeker in waardenbewuste professionalisering Hogeschool Utrecht, introduceert enkele pas ontworpen werkvormen om je te ondersteunen in reflectie op professionele identiteit. Werkvormen die je alleen en in teamverband kunt doen. Morgen al!
Aanmelden kan tot 11 maart 2020.
Contact:              Lectoraat Normatieve Professionalisering Hogeschool Utrecht
lnp@hu.nl of Edwin van der Zande 06-81529685 edwin.vanderzande@hu.nl