twitter-logo-2 facebook-art

 

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

 FRP9065kleinst uitsnede
Katholieke basisschool De Duiventil
Katholieke basisschool De Duiventil uit Hoorn werkt al een aantal jaren met een vaste methode voor het vak godsdienst/levensbeschouwing. Steeds vaker vragen de leerkrachten zich af of deze methode nog wel past bij de leerlingen, het onderwijs en henzelf.
 
Methoden onderzoeken
Arkade laat het team verschillende methoden godsdienst/levensbeschouwing onderzoeken.  Eerst worden echter vragen gesteld. Met welk doel geef je de lessen? Hoe past het binnen jullie onderwijsconcept? Op deze manier bekijken de leerkrachten gericht de methoden. Ze worden enthousiast en kiezen naast de methode Kleur ook voor nieuwe kinderbijbels en een levensbeschouwelijk schoolthema voor de komende periode.
 
Implementatie in het vak godsdienst/levensbeschouwing

Met hulp van de onderwijsbegeleider oefent het team met de methode Kleur. Zo wordt de methode geïmplementeerd. Later in het jaar bereiden teamleden zich voor op het thema Water. Ze hebben zelf een idee wat voor verhalen ze kunnen gebruiken. Ze zijn echter verrast als Arkade hen laat ervaren hoe je met beelden levensbeschouwelijke gesprekken kunt voeren over het thema.

 
Evaluatie
Een evaluatieformulier van Arkade wordt aan het eind van het jaar ingezet om te kijken hoe tevreden het team is met de nieuwe invulling van het vak godsdienst/levensbeschouwing. Hoe tevreden en geïnspireerd het team is blijkt in gesprek met een directeur van een andere school: ‘Ik hoorde dat jullie een waardevolle bijdrage hebben geleverd op de Duiventil bij het project Water. Kunnen jullie dat ook in mijn team komen doen?’ 
 
Voor meer informatie over het kiezen van een nieuwe lesmethode, neem contact op met Lenore Hehenkamp, onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing.