twitter-logo-2 facebook-art Arkade LinkedIn

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

lenore klein voor blogDoor Lenore Hehenkamp, onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing

Laatst mocht ik filosofielessen geven over Pasen. Het thema was: ‘iets goeds doen voor elkaar’. Ik begon de les met een verhaal over wie Socrates was. Hij leefde in de tijd van de Oude Grieken en werd een filosoof genoemd. Hij werd wel gezien als lastig mannetje omdat hij de hele dag vragen stelde aan mensen op het marktplein. Waarom koopt u appels? Weet u zeker dat appels gezond zijn? Hoe weet u dat dan? En zo ging hij maar door met vragen stellen. Mensen werden daar op den duur een beetje kriegelig van en ook onzeker, ze gingen twijfelen aan zichzelf. En dat was precies wat Socrates wilde, dat mensen goed na zouden denken voordat ze iets riepen. Hij wilde voorkomen dat mensen zomaar hun buurman zouden napraten. In deze tijd zou Socrates vast gezegd hebben dat we niet zomaar mensen op tv zouden moeten geloven of politici in het nieuws. Het is belangrijk dat we kritische vragen stellen.

Ik vroeg de leerlingen of ze een zwerver op straat zouden helpen. En wat denken zij dat Jezus en Socrates gedaan zouden hebben? De prachtige antwoorden van de leerlingen verbazen me altijd weer. Zo vertelde een leerling dat het misschien goed is iemand te helpen zodat hij op eigen benen kan staan. Dus geen geld geven maar advies. En een andere leerling zei dat Socrates vast zou hebben gevraagd waarom deze man zwerver was en of het ook anders zou kunnen. Dat zou zeker iets voor hem zijn geweest. Dit zou ook helpen zijn omdat de zwerver dan misschien andere keuzes kon maken. En Jezus zou de zwerver vast hebben opgenomen bij zijn leerlingen en voor hem hebben gezorgd.

Tegen het einde van de les mochten de leerlingen oefenen met het idee van ‘Pay it forward’ (film uit 2000). In plaats van dat je degene die jou geholpen heeft helpt bij wijze van bedankje, help jij drie nieuwe mensen. Deze mensen doen niet iets terug voor jou maar helpen ook weer drie nieuwe mensen. Zo word in korte tijd een grote groep mensen geholpen en wordt deze groep steeds groter.

Leerlingen hebben met elkaar nagedacht over de vraag waar ze zelf mee geholpen zouden zijn en op welke wijze zij anderen zouden kunnen helpen. Ze verplaatsten zich in een ander door na te denken wat Socrates of Jezus gedaan zou hebben. Ik realiseerde me opnieuw dat kinderen met bovenstaande vragen erg goed overweg kunnen en over veel verbeeldingskracht beschikken. Een erg positieve start van de nieuwe lente.