twitter-logo-2 facebook-art Arkade LinkedIn

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

“Als ik druktekriebels in mijn hoofd heb, vind ik het moeilijk om óók nog een boek te lezen."

Voor in de klas

Maak met leerlingen hun eigen pot-vol-kriebels. Vul daarvoor een transparant potje of flesje met water en glitters (of gebruik bij tijdgebrek een gekochte sneeuw- of glitterbol) 

Schud de pot-vol-kriebels flink heen en weer zodat de glitters wild ronddartelen. Leg uit: als je hoofd vol zit met gedachten, of als een gevoel heel sterk voelt: zo druk is het dan ook binnen in jou. Denk maar eens aan een moment waarop je je echt heel zenuwachtig, boos, teleurgesteld, bang of verdrietig was. 

Wat je ziet is in het potje is de warboel in je hoofd en lichaam als je je zo voelt. Als het zo druk is vanbinnen, lukt het niet om door het water heen te kijken. 

Zet de pot nu neer en laat hem rustig staan. Wat gebeurt er? … Langzaam dwarrelen de glitters naar de bodem, en wordt het water vanzelf weer rustig en helder. Zo kun jij, als het rustiger is vanbinnen, en je niet wordt afgeleid door wilde kriebels, je ook beter concentreren!

 

Afbeelding1Afbeelding2

We kennen het allemaal wel: dat het niet meevalt je nog te concentreren aan het einde van een intensieve dag. Dat het lastig is om binnen stil te zitten als je barst van de energie en buiten de zon ook nog eens schijnt. De zenuwen vlak voor een belangrijk moment. Dat je niet zomaar in slaap valt met een vol hoofd na een drukke dag..

Voor kleine en voor grote mensen geldt dat de buitenwereld met al zijn prikkels invloed heeft op ons functioneren én op hoe wij ons daarbij voelen. Wie herkent niet de neiging in stressvolle tijden een tandje bij te schakelen, een stapje harder te rennen. Tegelijkertijd draait de piekerfabriek in onze hoofden soms overuren. Wist je dat we gemiddeld iedere dag maar liefst 70.000 gedachten denken? In de klas zijn we natuurlijk vooral gericht op leren en ontwikkeling van kinderen. Als leerkracht is het bovendien altijd weer een verrassing wat de dag zal brengen, en verdeel jij je aandacht over verschillende taken en over alle leerlingen in jouw klas. Voor leerlingen geldt natuurlijk dat zij iedere dag veel leren en nieuwe indrukken op doen. Een klas vol hoofdjes die 3.000 gedachten per uur denken, en daarbij ook nog lijven vol 'kriebels', die van alles voelen en ervaren. 

Het goede nieuws is dat inmiddels is bewezen dat concentratie goed te trainen is, en dat deze investering zich dubbel en dwars uitbetaalt in effectievere (leer) tijd daarna. Ook met schoolkinderen kun je, op speelse wijze, heel goed oefenen in aandacht en concentratie. Bijvoorbeeld door met kinderen stil te staan bij zichzelf, en dan vooral bij de eigen binnenwereld. Omdat de kinderen zichzelf beter leren kennen, geeft dit (zelf)vertrouwen, en in een veilige setting klassikaal experimenteren met stilte, bewegen en samenwerken heeft ook effect op een positieve leeromgeving en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Voor jou kan het oefenen in aandacht ook een instrument zijn om je klas te managen en het leren te optimaliseren. Is het tijd voor een energizer? Pak je op onrustige momenten de pot-vol-kriebels erbij om de aandacht te oefenen? Of doen we een stilte-oefening na de pauze om te helpen geconcentreerd verder te kunnen rekenen? Of juist de yoga ‘Krijger’ voor we aan de citotoets beginnen? 

Tot slot oefen jij zelf als leerkracht natuurlijk mee, want wat past bij jou? Ook jij kent vast momenten van 'innerlijke warboel' en tijdstippen waarop je liever Netflixt dan de krant leest. Hoe vind jij het om stil te zijn? En wat helpt jou om je aandacht te richten? Welke momenten kun jij in je dag bouwen om te voelen waar je behoefte aan hebt? Misschien drie keer diep ademhalen voor je reageert op een vervelende situatie, een vijf-minuten-danspauze halverwege de schooldag, of juist een oefening om de dag fris mee te beginnen.

De onderwijsbegeleiders van Arkade inspireren jou graag om met dit onderwerp aan de slag te gaan (en oefenen intussen zelf ook graag stilletjes verder met onze eigen concentratie en aandacht).

Tips:

  1. Als klas of school dit jaar de Dag van de stilte vieren? (laatste zondag van oktober);
  2. Interesse in de 80 kant en klare oefeningen van de Stilte Flipover?;
  3. Benieuwd naar de mogelijkheid als leerkracht meer te leren over aandacht en mindfulness in de klas?

Neem voor de laatste twee tips contact op met Jahmilla Frank, onderwijsbegeleider bij Arkade