twitter-logo-2 facebook-art Arkade LinkedIn

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

Ik zou een vrolijke heks zijn

Door Lizzy Wijnen, onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing

mensen-LizzyWijnen-b

In de vroege, knisperige herfstochtend fiets ik, met een ronde zwangere buik, langs de mooie waterkant van IJburg. Nieuwe gekleurde villa’s verrijzen aan mijn rechterkant, het serene water van de sloot kabbelt aan de linkerkant en als ik recht vooruit kijk, kan ik de eendagsvliegjes ontwijken om ze geen kwartdagvliegjes te laten worden.

Ik ben op weg naar een basisschool, waar ik lessen zal geven over diversiteit. In de les probeer ik de oudere leerlingen bewust te maken van het feit, dat hun sociaal wenselijke antwoord ‘iedereen mag zichzelf zijn’ en hun gegrinnik - zodra ik suggereer op meisjes te vallen - niet goed met elkaar te rijmen vallen. De jongere leerlingen wil ik bewust maken van het verschil tussen uitlachen en toelachen. En allemaal wil ik ze uitnodigen om na te denken over hun eigen anders-zijn. Dat is niet eenvoudig.

Voor mijn lessen is het fijn zijn als kinderen open durven zijn over hun anders-zijn. Maar gezien mijn beperkte relatie met hen als gastdocent én de gevoeligheid van diversiteitsthema’s, is de kans daarop klein. De meeste oudere leerlingen vertellen dat ze meer van voetbal houden dan anderen, of juist van paardrijden. Ik krijg hun gegrinnik pas naar de oppervlakte als ik mezelf voordoe als 12 jarig meisje dat op meisjes valt. Zouden jullie dat durven vertellen in deze klas? De enige leerlingen die dat durven te vertellen aan de hele klas, verklaren dat met hun durf en lef. Het is niet zo, dat ze verwachten dat de klas er fijn op reageert. Ze zouden wel graag zo’n veilige klas willen zijn. Samen ontwerpen ze een pamflet waarin ze gedrag promoten dat diversiteit mogelijk maakt. De jongere kinderen antwoorden vrijwel allemaal dat ze anders zijn – of bijzonder zijn- omdat hun moeder zegt dat ze zulke mooie ogen hebben. Een tweetal kinderen zegt dat ze bijzonder zijn omdat ze graag toneel spelen. Dan draagt een jongetje een kort toneelstukje voor, waarop alle andere kinderen heel positief reageren.

Ik vraag ze of ze ook zo positief zouden reageren op een jongetje dat graag rokjes draagt. Samen onderzoeken we het verschil tussen uitlachen en toelachen. Wanneer ik me voordoe als een verdrietig meisje dat niet geaccepteerd wordt omdat ze altijd heksenkleren aan wil… krijg ik een grote groepsknuffel van groep 3. Heerlijk. Ik zou een vrolijke heks zijn.