twitter-logo-2 facebook-art

 

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

Door Lenore Hehenkamp, onderwijsbegeleider Arkade

LenoreHehenkamp

De kinderen komen net terug van het speelkwartier en stuiven de klas binnen. Een  nieuwe juf? Ze kijken even naar elkaar en gaan dan toch in de kring zitten. Gelukkig is het ijs, voor de kinderen, snel gebroken als het meisje naast me ook Noor blijkt te heten. Ik ben niet meer de vreemde ander.

‘We gaan vandaag filosoferen’, begin ik. ‘Een moeilijk woord. Wie heeft het weleens gehoord of weet wat het betekent?’ Het blijft verdacht stil. Filosoferen is nog moeilijk uit te leggen aan jonge kinderen maar dat we gaan nadenken met elkaar begrijpen ze zeker. Vandaag gaan we nadenken over Kikker en Eend. Een aantal kinderen kent het verhaal en kan mij helpen de vragen te beantwoorden zoals waarom Kikker zich zo in de war voelt. Hij blijkt verliefd te zijn. Maar op wie dan? Op eend natuurlijk. Dan worden de vragen toch iets lastiger en zijn de kinderen het minder vaak met elkaar eens. Ik lees verder:

‘Varkentje schrikt als Kikker plotseling vlak naast haar neer komt. ‘Zo te zien gaat het al weer een stuk beter,’ zegt ze. ‘Ik voel me fantastisch!’ roept Kikker opgewonden. ‘Ik ben verliefd!’ ‘Dat is goed nieuws. En op wie ben je verliefd?’ Ja, op wie? Daar heeft Kikker nog niet over nagedacht. ‘Ik weet het al,’ zegt hij na een poosje. ‘Ik ben verliefd op die mooie en schattige Eend.’ ‘Dat kan niet,’ zegt Varkentje. ‘Een Kikker kan niet verliefd zijn op een Eend. Jij bent groen en zij is wit.’

Ik vraag de klas wie er weleens verliefd is geweest. En hoe je dat weet? ‘Je kust elkaar of houdt elkaars handen vast.’ Dus iedereen die elkaars hand vasthoudt is verliefd? Nee dat ook weer niet, het blijkt iets ingewikkelder. We denken verder. Kan Kikker verliefd zijn op Eend? ‘Nee eigenlijk niet’, zeggen een paar kinderen. ‘Misschien moet er een kikkermeisje komen.’ Hier wordt even bij stil gestaan en na een tijdje wordt ook het andere geluid hoorbaar. ‘Jawel hoor want hij is het toch’, zeggen andere kinderen. ‘Je kan verliefd worden ook al ben je heel anders dan elkaar. Je hoeft niet op elkaar te lijken. Dus Kikker kan verliefd zijn op Eend.’

‘Kunnen oude mensen ook nog verliefd zijn?’ De hersens kraken. ‘Ik denk het niet juf’ antwoord een jongen. ‘Tot hoe oud kan je dan verliefd worden vraag ik door?’ ‘Tot een jaar of 12’, zegt de jongen ‘O dus ik kan niet verliefd zijn? Maar ik ben het wel zeg ik…’ De klas denkt hard na. Ojee weer een lastiger vraagstuk dan we eerst dachten.

We sluiten het verhaaltje af met misschien nog wel meer vragen dan toen we begonnen. We denken er verschillend over en misschien is dat ook wel mooi want doordat we verschillend denken gaan we steeds weer verder nadenken en zo leren we van de ander.

kikker