twitter-logo-2 facebook-art Arkade LinkedIn

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team een eigentijdse invulling van dit feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

 cocuk

Voorjaarsfeesten vieren

Het nieuwe jaar is net begonnen. Buiten is het nog donker, koud en nat. Maar niet getreurd, de dagen worden weer langer en dat betekent dat het voorjaar zich binnenkort aandient! Veel tradities – al dan niet religieus – kennen feesten waarin bij de letterlijke en symbolische betekenis van het licht en het nieuwe leven dat met de lente gepaard gaat wordt stil gestaan.

In de voorjaarskist die scholen bij Arkade kunnen huren, wordt uitgebreid aandacht besteed aan voorjaarsfeesten uit verschillende tradities. Zo zitten er voorwerpen en lesvoorbeelden in de kist die horen bij het joodse Poerim en Pesach, christelijke Pasen, boeddhistische Wesak, hindoeïstische Holi en het Turkse kinderfeest çocuk bayrami.

“De diversiteit aan feesten in de kist sluit mooi aan bij de diverse groep leerlingen die bij mij in de klas zit”, vertelt Melissa, juf van groep 1/2 op basisschool de IJsbreker in Amsterdam-Noord. Afgelopen voorjaar huurde de school de kist en stalde de voorwerpen die erin zitten uit in een ruimte waar iedere klas door middel van een zorgvuldig gemaakt rooster langskwam. “We hebben de kist uitgebreid kunnen bekijken en door de handleiding die bij de kist zit, heb ik de kinderen goed kunnen vertellen wat ze zagen, wat de betekenis is van de voorwerpen en bij welke religie ze horen. De kinderen waren heel enthousiast en nieuwsgierig naar de voorwerpen. Er lagen dingen die nieuw voor ze waren, maar ze herkenden ook voorwerpen van thuis of bij hun opa en oma waarover ze hun klasgenoten konden vertellen. Op die manier leerden ze elkaar ook weer op een nieuwe manier kennen. Dat is mooi om te zien!”

De kist geeft ook de mogelijkheid om de feesten daadwerkelijk te vieren. “Wij kozen er als school voor om per klas één feest uit te diepen en daarbij een lied, verhaal, gedicht of kunstwerk te maken. Tijdens een gezamenlijke afsluiting hebben we deze aan elkaar laten zien. Het is mooi om de kinderen zo intensief aan een thema als dit te zien werken. Ik ben ook blij dat de kist aanwezig was, want zelf ben ik niet zo op de hoogte van verschillende religies, culturen en de feesten die daarbij horen. Op deze manier heb ik zelf weer wat geleerd en – nog belangrijker – heb ik de kinderen iets geleerd dat ik anders niet had kunnen overbrengen.”

Ook interesse gekregen in de voorjaarskist? Klik hier voor meer informatie.